Gandhi kleurtalent larindabok

Het geheim van ’s werelds grootste Personal Brander: Mahatma Gandhi

Geluk is wanneer wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie is. “- Mahatma Gandhi

Wanneer je denkt aan de term Personal Branding denk je waarschijnlijk aan een beroemdheid, een popster of een wereldleider. Een persoonlijk merk is niet hetzelfde als beroemd zijn. Branding gaat over je reputatie. Marketing en adverteren gaat over je bereik.

Mahatma Gandhi is een van ’s werelds grootste Personal Branders. Hij liet zich leiden door zijn kernovertuiging ‘de ultieme waarheid.’

Gandhi & ultieme waarheid

Ik las een verhaal hoe hij zijn merk ‘de ultieme waarheid’ tot leven bracht. Gandhi had in zijn jeugdige onbezonnenheid een gouden sieraad van zijn broer gestolen. Overmand door schuldgevoel schreef hij aan zijn zieke vader een bekentenis.  Gandhi herinnerde zich: “Ik beefde diep van binnen toen ik de bekentenis aan mijn vader overhandigde … Hij las het door en dikke tranen druppelden over zijn wangen en bevochtigden het papier. Even sloot hij zijn ogen in gedachten en scheurde toen het briefje open. Hij was rechtop gaan zitten om het te lezen. Hij ging weer liggen, Ik huilde, ik kon de pijn van mijn vader zien.”

De laatste zin van dit ontroerende verhaal bewijst de kracht van een merk. Gandhi was toegewijd aan de waarheid. Maar hij kon het niet alleen zeggen, hij moest het ook bewijzen. Hij moest het doen.

Reputatie opbouwen

Gandhi raakte geobsedeerd door de waarheid. En toen hij eenmaal liet zien hoe ver hij bereid was om zich aan de waarheid te houden, begon hij er een reputatie voor te bouwen. Dit maakte dat mensen zich “absoluut veilig” voelden in zijn aanwezigheid – omdat ze erop konden vertrouwen dat hij zou leven volgens zijn woord. Het Nederlandse gezegde: ‘een man een man, een woord een woord’ is zeker op Gandhi van toepassing.

Persoonlijke merk

Een persoonlijk merk is sterk wanneer wat je doet overeenkomt met wat je zegt, gelooft en uitstraalt. Hoe meer je onder druk staat om datgene wat je gelooft uit te dragen, hoe sterker je merk wordt. Daarom is het van belang om te weten wie je bent en wat jouw principes zijn. Als je van binnen en van buiten hetzelfde bent straal je integriteit uit.

Integriteit

Integriteit creëert harmonie tussen het innerlijke en uiterlijke; en geeft eerder gemak dan ongemak. Gandhi beweerde: “deze benadering van het leven, harmoniseerde mijn innerlijke en uiterlijke leven”.  Dit is een mooi voorbeeld van levensharmonie – alles vanuit een persoonlijk merk.

” Geluk is wanneer wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie is. “- Mahatma Gandhi 

 

NB.

De Latijnse schrijver Publius Syrus zei: “Iedereen kan het schip besturen als de zee kalm is.” Wat kracht van karakter en merk onthult, is hoe je het schip stuurt als de zee stormt. Voor Gandhi waren nee zeggen tegen klanten en biechten aan zijn vader geen gemakkelijke beslissingen. “Ik durfde niet te praten”, zei hij. “Niet dat ik bang was dat mijn vader me sloeg. Nee, ik kan me niet herinneren dat hij ooit iemand van ons heeft verslagen. Ik was bang voor de pijn die ik hem zou veroorzaken. ‘Dat gevoel van pijn was voelbaar. Maar het feit dat hij ondanks zijn pijn in overeenstemming met zijn overtuigingen handelde, maakte zijn merk sterk.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *